Nog een paar dagen!

8 juli 2018 - Munstergeleen, Nederland

Nog een paar dagen en dan vertrekken we richting de States. De Cremerkes gaan donderdagavond naar Amsterdam en overnachten in de buurt van Schiphol. Vrijdagochtend vertrekken ze dan richting Miami. De `Duitsjes` (ja, met die twee lange binnen de Cremerkes zullen wij ons maar in de "verkleinvorm' aanduiden) vertrekken vanaf Düsseldorf. Nu zullen jullie wel denken; "Waarom gaan ze niet samen?". Dat heeft te maken met het feit dat de Cremerkes uiteindelijk nog naar Aruba gaan en dan is KLM de beste maatschappij. Omdat de Duitsjes uiteindelijk nog op "bedevaart" gaan en in Los Angeles eindigen, was Düsseldorf zowel geografisch als prijstechnisch het beste alternatief. Volgens de planning zullen de Duitsjes uiteindelijk een uur eerder landen in Miami.

Waarom gaan we (weer) naar het Zuidwesten van Amerika? We zijn er 7 jaar geleden immers ook al geweest? Dat klopt natuurlijk, maar omdat de kinderen destijds nog jong waren (Melle 10 en Milan 6) hebben we bewust een relatief klein gedeelte bezocht. Grofweg de driehoek Las Vegas-Los Angeles-San Francisco, inclusief een aantal National Parks zoals Sequioa-Kings Canyon (een absoluut hoogtepunt) en Yosemite (door de enorme drukte toch wel teleurstellend). Het grote verschil tussen de parken was enerzijds de drukte (Kings Canyon rustig en Yosemite heel erg druk), maar met name ook het feit dat we in Yosemite buiten het park overnacht hebben. Om een park echt te kunnen beleven moet je er overnachten. Zodra de dagjesmensen vertrokken zijn, "beleef" je de schoonheid van de natuur pas echt. Het feit dat we met relatief jonge kinderen niet teveel kilometers wilden maken, heeft er uiteindelijk wel toe geleid dat we overal ruim de tijd voor hadden en dus niet alleen veel gezien hebben, maar ook "beleefd". Daarom heb ik meteen een hele goede tip voor mensen die ook een soortgelijke trip overwegen. Probeer niet teveel te zien/te doen in te beperkte tijd.

De rondreis heeft destijds toch wel indruk op ons gemaakt en al snel wordt dan geroepen: "We gaan nog een keer terug". Vooral ik (Robert) wilde graag terug, maar zoals bij iedere democratie moest natuurlijk ook de rest van de groep dat graag willen. Het rondreizen met de camper is ons allemaal heel goed bevallen. Vanaf 2012 zijn we dan ook vrijwel iedere zomervakantie met de camper gaan rondreizen, zij het dan binnen Europa. De Cremerkes hebben zelfs een (absurd mooie) camper aangeschaft. Dat heeft er wel toe geleid dat we niet op heel korte termijn weer plannen konden maken om naar Amerika te gaan. Het zou immers van de zotte zijn als je net een camper hebt aangeschaft en je dan besluit om er één te gaan huren. Uiteindelijk hebben we dus ook binnen Europa mooie rondreizen gemaakt, waarbij Kroatië uiteindelijk ook ons hart gestolen heeft. Wat een mooi land, zeker het gedeelte vanaf Dalmatië tot Dubrovnik!!

Twee jaar geleden vroeg Melle tijdens een vakantie of we soms in 2018 weer naar Amerika zouden willen. De schrijver van dit blog hoefde daar natuurlijk niet over na te denken en de andere "leden" van de Duitsjes waren het er gelukkig ook mee eens. In 2017 hebben we een deel van Spanje bezocht en na afloop daarvan konden we beginnen met het plannen. We wilden sowieso naar Utah en Arizona, omdat daar een aantal parken (Zion, Bryce Canyon, Grand Canyon) liggen die we de eerste keer niet bezocht hebben. Daarnaast wilden we ook naar Page i.v.m. de Antelope Canyon en the Horseshoe bend. Leron had echter ook al een aantal keren aangegeven dat hij ook eens naar Florida wilde gaan en toen had ik opeens een Eureka-moment: Waarom niet beginnen in Florida en vervolgens doorvliegen naar Las Vegas (het ideale startpunt voor een bezoek aan Utah en Arizona). Afgelopen september uiteindelijk de vluchten geboekt en de camper gereserveerd. Daarna konden de overige zaken (excursies, autohuur, campings uitzoeken en boeken) geregeld worden.

Het boeken van campings in de parken vergt overigens een behoorlijke planning. Exact 6 maanden van tevoren zijn de (beperkt aanwezige) plekken te reserveren en rekening houdende met het tijdsverschil betekent dit dat je om exact 16 uur dient in te loggen. Dat is ook echt noodzakelijk want binnen een uur zijn vrijwel alle plekken gereserveerd. Ja ja, het boeken van een druk bezocht concert gaat soms eenvoudiger dan het boeken van een plaats in een Amerikaans National Park. Dat is gelukkig allemaal gelukt, behalve Bryce Canyon. Die  camping kan momenteel niet gereserveerd worden i.v.m. bestratingswerkzaamheden.

Tijdens de wintersport met Kerstmis had ik vervolgens mijn tweede Eureka-moment. We (Duitsjes) hadden gepland om de camper in Las Vegas op te halen en vervolgens in LA weer in te leveren. De laatste twee dagen zouden we dan een hotel nemen. Dat was op zich prima, maar tijdens de wintersport bedacht ik me opeens dat het eigenlijk een beetje duur (want inleveren op een andere plek kost $ 250,- extra) was om in LA in te leveren en niet in Las Vegas, ook al omdat we in LA toch in een hotel zouden verblijven. Maar de echte reden was van een heel andere aard. Death Valley mag je in de zomer niet bezoeken met een huurcamper (i.v.m. de enorme hitte) en laat daar nu net iets zijn waar ik eigenlijk naar toe moet: de Joshua tree die door U2 gebruikt is voor de hoes van de cd met dezelfde naam. De boom is omgevallen en dood, maar deze plek is inmiddels voorzien van allerlei U2 memorabilia en een bronzen plaquette. Het is zeg maar het Lourdes voor U2-fans. Bij de foto's is die plaquette te zien. Het inleveren van de camper in Las Vegas maakt het dus ook mogelijk om daar naartoe te gaan. Ik heb trouwens al jaren geleden de exacte coördinaten van de plek op mijn PC opgeslagen, omdat deze toen zeer lastig te vinden was. Onder U2-fans was er een soort erecode om de exacte positie niet kenbaar te maken. Na lang zoeken had ik hem toch gevonden. Maar zoals dat met veel zaken gaat, wordt dit makkelijker naarmate de tijd verstrijkt. Inmiddels is de plek gewoon te vinden in Google-Maps. Uiteindelijk dus in januari een mail gestuurd naar de camperverhuurder en de wijziging werd doorgevoerd.

Dan lijkt het allemaal nog ver weg, maar aanstaande vrijdag vertrekken we dus. We gaan proberen om jullie via reisverhalen en foto's op de hoogte te houden.

Groeten,

De Cremerkes en de Duitsjes

1. Jolanda:
    8 juli 2018
    Heel veel plezier en een goede reis gewenst allemaal. Wij zijn inmiddels gearriveerd in San Francisco en hebben de eerste nacht achter de rug. Vief en Barbera: ik heb leuke dingetjes bij me om te verstoppen! Dat wordt zoeken geblazen. Volgens mij zitten we in Zion (Watchman) en in Page (Wahweap) op dezelfde campings. Laat maar effe weten dan volgen de aanwijzingen vanzelf.😉 Groetjes van ons viertjes
  2. Barbera:
    He Jolanda,
    Dan is voor jullie het avontuur al begonnen. Heel veel plezier, dat wordt flink genieten 😃! We zitten in Zion en Page inderdaad op dezelfde camping. Verheug me al op de zoektocht, leuk 👏🏻!
  3. MauJac:
    8 juli 2018
    Beste USA ers, een goede voorbereiding is het halve werk. Da’s allemaal prima geregeld. Heel veel plezier en geniet samen van deze mooie trip. Groeten “De Kuschkes”
  4. Roger:
    9 juli 2018
    Veel plezier en en heel goede reis
  5. Stephan & Marie-Jeanne:
    9 juli 2018
    Heel veel plezier, geniet van alle moois en wij vinden het leuk jullie "te volgen"!
  6. Gaston en Marjolein:
    9 juli 2018
    Allemaal een goede reis en leuk dit inleidende stukje!
    Zitten we er meteen helemaal in:)
  7. Nancy:
    9 juli 2018
    Een super vakantie voor jullie allemaal, en leuk om te lezen 💋